Thursday, May 3, 2012

Hatiku Terusik... Hilang Brutalku...


السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
Segala puji bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam...


Hati ini terusik… lantas airmata pantas mengalir… bukanlah atas sebab yang terlalu menyakitkan hati… tiada sesiapa pun yang menyakitkan hati ku ini…. namun airmata ini sukar berhenti…. Kenapa begini….?? Mana hilangnya “brutal” hamba Allah ini… mana perginya “keras hati” budak lasak ini… tiba-tiba menangis tersedu-sedu tanpa disakiti oleh sesiapa pun…. Pelikkkk… Ajaibbbb

Airmata ini menderu laju hanya kerana seorang insan yang pernah dibantu suatu ketika dahulu tiba-tiba menghadiahkan sesuatu sebagai upah terhadap pertolongan yang pernah aku hulurkan…. Walaupun bukan dalam nilaian yang tinggi….Kerana aku faham dan tau mereka lebih memerlukannya…..

Telah aku nyatakan berkali-kali… bukan balasan yang aku harapkan… Telah berkali-kali aku menolaknya… sehingga mengalir airmata bila dia bermatian mengatakan dia dah berniat dari awal lagi untuk memberikan hadiah tersebut…. Tidak baik menolaknya.... Aduhhhh terasa sakitnya di hati… kenapa begini….??
Terima kasih kepada tuan empunya gambar...

Bantuan yang kuhulurkan itu atas dasar tanggungjawab sesama insan dan sememangnya aku tidak mengharapkan balasan kerana aku tahu mereka yang ku bantu itu mempunyai kemampuan yang terhad…

Mungkin atas dasar ini kah airmata ini tidak mau henti…?? Mungkin disebabkan aku tau mereka lebih memerlukan … Mungkin disebabkan itu hati ini benar-benar terusik…

Aku tak perlukan upah atau apa saja hadiah itu, sekadar ucapan terima kasih sudah memadai.... aku sudah mampu berpuas hati… kerana bantuan yang aku hulurkan itu membuahkan hasil yang baik kepada insan yang memerlukan… Syukur Alhamdulillah…

Adakah terasa sakit di hati kerana rasa tercabarrrr…? tercalar? Mereka berpendapatan rendah tapi masih mampu menghulurkan sesuatu sebagai tanda terima kasih atas bantuan tersebut…??

Tidak pula rasa tercabar… Tercalar… mungkin rasa sedikit tercalar di hati agaknya pabila menerima hadiah sebagai balasan bantuan yang dihulurkan…. kerana itu hati ini terasa sakit sangatttt….

Lagi pula bantuan ku itu terlalu kecil… Mana mungkin insan sekecil aku ini mampu menghulurkan bantuan yang besar…. Jawatan juga hanya kecil-kecil sahaja…

Kerana bantuan sebenarnya bukan daripada aku… aku hanya perantara sahaja… tapi yang benar-benar memberikan itu ialah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang… Ya Allah…

Apabila terpaksa dan dipaksa menerima begini…. Hati semakin kecil rasanya… terasa rendahnya diri ku ini berbanding mereka …. betapa tingginya, mulianya hati dan budi insan-insan kerdil ini… mereka memerlukan bantuan, tetapi masih mampu menghulurkan sesuatu sebagai tanda terima kasih kepada orang lain yang lebih mampu dari diri mereka sendiri… hanya kerana sedikit pertolongan… betapa  terserlahnya kehalusan budi mereka ini…

Rupanya hamba Allah yang luaran nya kasar, dan brutal ini tewas juga akhirnya kepada kelembutan hati insan sekelilingnya yang lembut jiwa mereka…  

Benarlah bagai dikata… bantuan yang dihulurkan kepada mereka yang memerlukan tidak akan mengurangkan harta benda dan martabat orang yang menghulurkan bantuan… 

Inilah pengajaran yang disampaikan oleh Allah secara lembutnya… Tanda peringatan daripada Allah kepada hambaNya... Tanda Allah masih menyayangi hambaNya dengan memberi pengajaran dan peringatan...  Ya Allah... Aku mohon keampunanMu...

Pelajaran baru dalam diari hidupku... Bantuan yang dihulurkan mampu menyemai kasih sayang sesama insan...

No comments: