Thursday, October 27, 2016

Doa & Ujian Sakit

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah kerana ruang dan peluang bernafas di bumi yang indah ini... 

Alangkah Besarnya dan Mulianya Allah s.w.t. yang menjadikan begitu banyak hikmah sakit daripada hanya satu sakit.  Tanpa kita sedar, tuhan sentiasa menguji kita. Nikmat sihat itu satu ujian meski kita tidak merasainya. Dan sakit itu satu ujian tanpa kita menyedarinya...

Kita hanya menyedari nikmat sihat ketika dilanda kesakitan...

Dilanda musibah kecil baru-baru ini membuatkan hati berkata-kata... baru tersedar nikmat sihat yang selama ini hilang dalam perasaan yang berbagai-bagai...

Melihatkan drama korea di kaca televisyen, hati berdoa agar  "dapat jadi seperti watak utama ini"

Lee Joon Gi (Scarlet Heart Ryeo)

Hasil nya, Allah uji dengan satu ujian kecil... Kecederaan mata akibat tercucuk besi ketika keluar bersama keluarga...

Alhamdulillah, mujur besi tersebut mempunyai penutup plastic jadi kecederaan tersebut kurang tahap kritikalnya... walaupun penutup plastic tersebut telah mencederakan mata... mengakibatkan kornea mata sedikit terkoyak hampir mengenai bintik hitam pada tengah anak mata... Ianya telah Allah takdirkan agar terjadi sekadar itu....

Allah... Allah... Allah... segala yang berlaku sekadarnya dan tidak terlalu kritikal... Alhamdulillah...




Merasakan bagai tiada yang serius, menjalani aktiviti seperti biasa... sehinggalah keesokan harinya... mata semakin membengkak dan terlalu sakit hinggakan tidak boleh dibuka... Rupanya aku bukanlah superwomen yang  cukup kuat untuk menghadapi dan menangani kesakitan ini....hmmmm

dah mula membengkak
Setelah pemeriksaan dan rawatan di klinik pakar mata, akhirnya.... begini lah rupa saya...



Ya Allah...  Bila ianya terjadi... baru aku terfikir akan doa itu... aku berdoa agar dapat jadi seperti hero itu... dan Allah makbulkan doa itu...  

Hero tu bertutup sebelah mata kerana melindungi kecatatan pada wajah hingga ke matanya akibat ditoreh oleh ibunya...

Doa dan lintasan hati yang tidak spesifik itu merupakan ujian untuk aku agaknya... Allah nak uji hati aku... Mungkin ketika berdoa, aku terlupa akan lintasan hati agar dapat jadi seperti hero tersebut iaitu diberikan keindahan dan kesempurnaan... dikurniakan wajah yang indah, kurus dan begitu menarik...

Selebihnya, Allah nak ajar hati supaya bersyukur dengan apa yang ada... redha dengan ketentuanNya...

Alhamdulillah...  disebalik ujian itu... Allah telah melapang waktu untuk aku terus bersama keluarga selama 2 hari lagi akibat kecederaan tersebut...

Dapat lah bermanja dan bermesra dengan yang disayangi... indahnya ujian ini... diberikan kesakitan lalu diberikan keindahan kasih sayang.... Ujian yang sedikit, dilimpahi rahmat yang melimpah.... Alhamdulillah...


Ya Allah sesungguhnya aku redha atas segala ujian ini... Allah tidak pernah membebani kita, menguji kita diluar kemampuan.... Moga hati ini terus kuat mengharungi kehidupan ini....

Moga ilmu yang diperoleh dari ujian sakit ini akan lebih menguatkan hati menuju cinta Illahi...

Tuesday, August 2, 2016

Kenangan

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah kerana ruang dan peluang bernafas di bumi yang indah ini... 

Kembali ke negeri Terengganu Darul Iman membawa kenangan lalu dan membina kenangan baru... Moga Allah berkati setiap langkah perjalananku... In shaa Allah... 

Day 1:

Subang Airport

Lama tak ke sini... Kembali menjejak kenangan, menyaksikan beberapa penerbangan tiba dan berlepas... Indahnya...

Penerbangan dijadualkan pada jam 9:30 pagi dan ketibaan di Terengganu dijangkakan pada jam 10:30 pagi... Namun penerbangan terlewat 10 minit, jadi ketibaan jugak lewat 10 minit... Alhamdulillah tiba dengan selamat...

Lama tak merenung burung besi...
Tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu terus menyewa kereta untuk ronda sakan di Kuala Terengganu ni....

Banyak syarikat menawarkan pelbagai kenderaan dengan harga yang berbeza.... jadi semua itu terpulang kepada kita untuk memilih syarikat mana dan kenderaan apa.... Saya telah memilih kenderaan Perodua Axia... kecil dan comel, masih baru dan ciri-ciri keselamatan yang baik... sesuai lah dengan saya dan rakan yang hanya berdua sahaja untuk menikmati keindahan Terengganu kali ini....

Taman Tamadun Islam

Sementara menunggu waktu  untuk check in hotel, tempat pertama yang dilawati setibanya di Terengganu ialah Taman Tamadun Islam ini kerana Taman ini tutup setiap hari Selasa... Alhamdulillah diberi peluang sekali lagi menjejakkan kaki ke sini... 
Pintu Gerbang Taman Tamadun Islam

Selamat Datang

Masjid Kristal

cantik dan tenang

Gerbang Taman Monumen

Masjid Xian Xian, China

Masjid Kazan, Rusia





Turki

Masjid Nabawi, Madinah

Al-Haram, Mekah

Masjid Aqsa



Kubu Aleppo, Syria







Turki

Taj Mahal, India



Masjid Negara, Malaysia... cuaca semakin panasssss

Passport masuk Taman Tamadun Islam... di dalamnya tercatat semua maklumat masjid2 yang dipamerkan...

Pantai Teluk Ketapang

Selepas check in hotel dan makan-makan, tiba waktu santai petang... Menikmati keindahan pantai di waktu petang yang nyaman dan menenangkan... Alhamdulillah...
Santai petang...



Berpindah pantai untuk mengejar dan menjejak terbenamnya mentari... Merehatkan minda di hadapan Dapo Pata sambil menanti terbenamnya mentari... 







Pantai Batu Buruk... 

Menikmati makan malam di hotel penginapan yang sememangnya hanya beberapa langkah dari sini... Dan makan malam lagi kali ntah keberapa.... Hahaha di tepi Pantai Batu Buruk.... Dan menikmati keindahan malam di tepi pantai bersama angin malam yang sepoi- sspoi bahasa... Amat menenangkan.. Alhamdulillah...







Day 2:

Jalan-jalan di sekitar Kuala Terengganu sungguh menenangkan... Tidak lah sesak seperti Bandaraya Kuala Lumpur... 

mengalas perut sambil isi minyak kereta & menunaikan hajat...

alamakkkk... lembu kat belakang tu dah nak masuk laut... aiyakkkkk

Tumpang bentar ye pokcik....

bersepah itu seni... kalu sampan ini disusun sederet ilang seninya... wahhh hebat pokcik ni..

takleh mandi kat sini.... horses tu dah melepaskan hajat kat dalam air tu... erkkk

Churros with Chocolate... yummy

Dapo Pata... tenang di malam hari





Day 3

Selepas subuh dengan gagah dan gigihnya terus berjalan kaki dari hotel penginapan ke tepi pantai... dekat je hotel ngan pantai ni...hehehe

Menikmati terbit matahari pagi di tepi Pantai Batu Buruk.... suasana yang tenang, damai, indah... tak terluah dengan perkataan... Rasa macam nak sambung cuti dan terus berada di sini untuk beberapa hari lagi... hmmmm








Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu



Deretan Jalur Gemilang bagai menggamit untuk bergambar bersama..



Selamat Tinggal KT

MashaAllah... indahnya ciptaanMu ya Rabb

Kembali bersinar di celahan awan...



Langit Cinta...



Touch down

Till we meet again...

Semoga Allah memberkati setiap perjalanan hidupku...melimpahkan kasih saying yang berpanjangan... Moga sentiasa dilindungiNya... Aamiin