Tuesday, July 26, 2011

Ibu yang lebih kuat daripada seribu lelaki...

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~
Assalamualaikum w.b.t

Berblogwalking menemukan saya dengan satu kisah yang menarik ini.... kisah kehebatan seorang Ibu....dipetik dari blog qudwah qobla dakwah di  http://nantikanperubahanku.blogspot.com 
 
Di sebuah masjid di perkampungan Mesir, suatu petang. Seorang ustaz sedang mengajarkan murid-muridnya membaca Al-Qur’an. Mereka duduk melingkar & berkelompok. Tiba-tiba, masuk seorang anak kecil yang ingin menyertai di lingkaran mereka. Usianya kira-kira 9 tahun.Sebelum menempatkannya di satu kelompok, ustaz itu ingin tahu kemampuannya.

Dengan senyumnya yang lembut, dia bertanya kepada anak yang baru masuk tadi, ” ada ayat yang kamu hafal dalam Al-Qur’an?”“Ya,” jawab anak itu singkat.” Kalau begitu, cuba bacakan salah satu ayat dari juz ‘Amma?‘ pinta ustazAnak itu mengalunkan beberapa ayat, fasih & betul tajwidnya. Merasa anak tersebut mempunyai kelebihan, guru itu bertanya lagi,“Adakah kamu hafal surah Tabaraka?” (Al-Mulk)“Ya,” jawabnya lagi, & segera membacanya. Baik & lancar.

Ustaz itu pun kagum dengan kemampuan hafazan si anak kecil itu, meski usianya lebih muda berbanding murid-muridnya yang ada.Dia pun cuba bertanya lebih jauh, “kamu hafal surat An-Nahl?”Ternyata anak kecil itu menghafalnya dengan sangat lancar, sehingga kekagumannya semakin bertambah. Lalu ustaz itu pun cuba mengujinya dgn surah-surah yang lebih panjang.“Adakah kamu hafaz surat Al-Baqarah?”Anak kecil itu kembali mengiyakan dan membacanya tanpa sedikitpun kesalahan.

Dan ustaz itu semakin teruja dengan pertanyaan terakhir, “Anakku, adakah kamu menghafal Al-Qur’an ?”“Ya,” jawabnya dengan jujur.Mendengar jawapan itu, seketika ustaz itu mengucapkan, “Subhanallah wa masyaallah,tabarakkallah”Setelah hari itu menjelang maghrib, sebelum ustaz tersebut menamatkan kelas mengaji, secara khusus dia berpesan kepada murid barunya,” Esok, kalau kamu datang ke masjid ini, tolong ajak juga ibubapa mu. Ustaz ingin berkenalan dengannya”.

Esok harinya, anak kecil itu kembali datang ke masjid. Kali ini dia bersama ayahnya, seperti pesan ustaz kepadanya. Melihat ayah dari anak tersebut, si ustaz bertambah kaget kerana gayanya tidak langsung seperti orang alim, kehormat & pandai.Belum sempat dia bertanya, ayah si anak sudah menyapa terlebih dahulu, “Saya tahu, mungkin ustaz tidak percaya bahawa saya ini adalah ayah dari anak ini. Tapi rasa hairan anda akan saya jawab, sebenarnya disebalik anak kecil ini ada seorang ibu yang sekuat seribu lelaki.

Dirumah, saya masih mempunyai 3 anak lagi yang semuanya hafal Al-Qur’an. Anak perempuan saya yg kecil berusia 4 tahun, dan sekarang sudah menghafal juz Amma”.“Bagaimana si ibu itu boleh lakukan itu?” tanya si guru tanpa boleh menyembunyikan kekagumannya.”Ibu mereka, ketika anak-anak itu sudah pandai bercakap, si ibu membimbing anak kami menghafal Al-Qur’an dan selalu memotivasi mereka melakukan itu.

Tak pernah berhenti dan tak pernah bosan. Dia selalu katakan kepada mereka,“Siapa yang hafal lebih dulu, dialah yang menentukan makan malam ini,“Siapa yang paling cepat mengulangi hafalannya, dialah yang berhak memilih ke mana kita boleh bersiar – siar nanti”Itulah yang selalu dilakukan ibunya, sehingga tercipta semangat bersaing dan berlumba-lumba antara mereka untuk memperbanyak dan mengulang-ulang hafalan Al-Qur’an mereka,” jelas si ayah memuji isterinya.

Sebuah keluarga biasa yang boleh melahirkan anak-anak yang luar biasa. Hanya seorang ibu yang biasa. Setiap kita dan semua ibubapa tentu bercita-cita anak-anaknya menjadi generasi yang soleh, cerdas dan membanggakan. Tetapi tentu perkara itu tidak mudah.Apatah lagi membentuk anak-anak itu mencintai & mencintai Al-Qur’an. Memerlukan perjuangan, perlu kekuatan. Mesti tekun & sabar melawan rasa letih dan susah tanpa kenal batas. Maka wajar jika si ayah mengatakan,”Disebalik anak ini ada seorang ibu yang kekuataanya sama dengan seribu lelaki.”Ya, perempuan yang telah melahirkan anak itu memang begitu kuat & perkasa.

Sebab membuat permulaan yang baik untuk kehidupan anak-anak, adalah tidak mudah. Hanya orang – orang yang punya kemahuan & motivasi yang boleh melakukannya. Dan tentu modal pertamanya adalah kesolehan diri. Tidak ada yang lain.Ibu si anak cerdas ini, dia adalah lambang seorang perempuan solehah yang mewariskan kesolehannya ke dalam kehidupan rumah tangganya. Dialah contoh perempuan yang pernah diwasiatkan Rasulullah saw kepada kaum lelaki untuk mereka jadikan pendamping hidup diantara sekian banyak wanita.

Dengan menangggalkan keutamaan harta, kecantikan & keturunannya, seperti sabda Rasulullah saw, “Wanita dinikahi kerana 4 perkara : kerana hartanya, keturunannya. kecantikkannya, & agamanya. Maka pilihlah wanita yang taat beragama, nescaya engkau beruntung.”(HR.Bukhari & Muslim).Perempuan yang dikenalkan kepada kita dalam cerita diatas, dia sebenarnya tidak memulakan kerja kerasnya ketika anak-anaknya baru belajar bercakap. Tidak.

Tetapi jauh sebelum itu, tenaganya telah ditumpahkan untuk mengakrabkan mereka dengan bacaan-bacaan Al-Qur’an semasa mereka masih janin.Dalam keadaan kehamilannya yang berat, ibu ini hampir setiap hari selalu meluangkan waktu untuk membaca Al-Qur’an, memperdengarkannya janin yang ada dirahimnya, dalam keadaan berbaring, duduk/pun bersandar.

Perjuangan itulah yang berat tapi itu pulalah yang kemudian memudahkan lidah anak-anaknya merangkai kata demi kata dari ayat-ayat Al-Qur’an, saat mereka sebenarnya baru mulai belajar bicara.

Ya, wanita itu istimewa.

Friday, July 22, 2011

Gubahan... Hadiah Persaraan Timbalan Ketua Eksekutif MPM.....

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~
Assalamualaikum w.b.t

Setelah beberapa minggu sibuk menguruskan macam2 hal.... Akhirnya selesai juga segalanya.... 

Tekun tak...?? Bukan senang nak buat sampin dijadikan tengkolok.... jenuhhhhh
Jeng.. jeng... jeng.... dah jadiiii... legaaaaaaa
Ada ka depa ni soh minah yg keras tangan ni wat kraftangan.... adoiiiiii

dah siap hias.... golap ler pulak tak cukup pencahayaan akibat nak jimat letrik...hehehe
satu lagi hadiah... Al-Quran Digital...
Ada banyak lagi hadiah yang telah diberikan sebagai tanda ingatan & kenangan, tanda kasih sayang selama bekerjasama selama ini..... Lain2 gambo tak sempat nak upload ke dalam PC lagi..... terima je lah seadanya...hehehehe

Next.... apa lagi yek.... ooooo janji nak masukkan video clip hari tu kan.... ni ler video nyer.... versi blog.... versi MPM telah dipendekkan lagi supaya dapat mempercepatkan acara2 lain.... selamat menonton....

video


Seloka Sempena Persaraan Timbalan Ketua Eksekutif MPM....


Awal Bismillah pembuka kata
Assalamualaikum pemula bicara
Hari ini kita berseloka
Meraikan tuan TKE1 kita

Ahmad Tajudin empunya diri
Lemah lembut berbudi tinggi
Rajin bekerja, jarang bercuti
Tentu beliau berdedikasi tinggi

Berlari-lari pergi  ke mesyuarat
Masa digunakan penuh hemat
Menjalankan tugas penuh semangat
Tuan memang kami hormat

Melihat orangnya memang tak sangka
Dah pencen rupanya dia
Masih segak lagi bergaya
Perkhidmatannya cekap lagi saksama

Sukar mendengar beliau bersuara
Kecuali jika ada urusan kerja
Gayanya relaks lagi selamba
Kerja dijalankan pastikan sempurna

Menggantikan KE ke sana sini
Jalankan tugas seikhlas hati
Kredibiliti tinggi terpatri dihati
Membantu MPM ke puncak tertinggi

Tuan TKE1 yang budiman
Kelihatannya tuan sentiasa tenang
Jasa baktimu kami kenang
Menjadi ingatan sepanjang zaman

Goresan ini terpaksa di henti
Banyak berkisah makin sedih hati
Melihat tuan meninggalkan kami
Pedih terasa di lubuk hati

Walau pun kita terpisah kini
Jangan dilupakan kami di sini
Pergimu tuan hilanglah seri
Tak dapat diganti dihati kami

Sekian dulu seloka kami
Salah dan silap mohon dimaafi
Kepada tuan yang kami hormati
Semoga hidupmu Allah berkati.

Thursday, July 14, 2011

Jalan2 ke Ho Chi Minh, Vietnam....

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani~
Assalamualaikum w.b.t.
Di LCCT before boarding...
Alhamdulillah... Selamat tiba di Vietnam

Tiba di Vietnam Airport...
Check in Hotel... Blue Diamond Hotel
Makan dulu...
Berseri sikit muka dapat makan...hehehe
Tempat soping... Ben Thanh Market
Kedai Souvenir...

tumpang ambik gambo je... tak beli punnn

kira je lebih...belinya tidak jugakkkkk

Beli ke tidak pun tak tau ler....bergambo je lebihnya...

Antara kedai di dalam Ben Thanh Market...

Menunggu rakan2 lain sebelum bergerak menjalankan aktiviti...
sempat lagi posing...



Perkarangan Masjid

Masjid yang bersih lagi tenang...

tingkat teratas rumah Presiden...

Rumah Presiden
pemandangan luar kawasan rumah Presiden....

Check in...

@ Airport.... nak balik dah ni

sebelum kembali ke Malaysia....

Thursday, July 7, 2011

Sibuknyaaaaa.......

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani~
Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah syukurrrr diberi peluang oleh Allah menghirup udara nyaman milikNya.....

Lama tak berkunjung ke blog sendiri apatah lagi blog kawan-kawan kerana kesibukan tugas seharian.... Maafkan saya kiranya ada kawan2 yang terasa... bukan sengaja takmau melawat blog kengkawan.... tapi ruang waktu yang belum selesa.... InsyaAllah bila dah selesa sikit nanti saya menjengah ye....ampunnnn


Almaklumlah, sebagai seorang PA banyak rupanya tugas PA ni....
1.  saya agak sibuk menguruskan bos (sampai kadang-kadang bos kena uruskan diri sendiri...sian dia tau....hehehe), 


2.  sibuk menguruskan pejabat untuk audit 5S (mengemas dari ruang hadapan sampai ler ke stor dan  pantry... ni baru je selesai di check semalam.... nak kena buat penambahbaikan plak lepas ni.....Adoiiiiii...), 


3.  sibuk dengan program Larian 1Murid 1Sukan 1Malaysia (dah selesai pada 2 Julai yang lalu...berlari untuk kesihatan.....),  


4.  sibuk dengan penyediaan video klip untuk majlis persaraan Timbalan Ketua Eksekutif 1 MPM (secara kecil-kecilan, maklumlah bukan pakar bidang tersebut...hura-hara jugak ler idup jadinyer...hehe. Dah abis majlis tersebut nanti saya akan cuba masukkan video hasil kerja saya yang tak seberapa tu kat blog ni ye....hehehe 


5.  tempahan baju T untuk ahli Puspanita MPM (almaklum lah saya juga Setiausaha Puspanita MPM... ni ler jawatan yang dah tiga tahun berturut2 letak jawatan tapi bos bagi jugakkkkkkk.... tolongggggg)


opssss lagi satu sibuk dengan program Lawatan Sambil Belajar ke Vietnam.... yahuuuu.....yang ni saya suka sebab boleh jalan2 tengok negara orang sambil menikmati pemandangan dan mengenali budaya hidup masyarakat setempat di samping dapat tinggal bos plak kat opis... slalu bos je p jenjalan kan...hahahaha.....


Alhamdulillah.... Terima kasih Allah kerana kesibukan kerja-kerja ini membuatkan setiap masa terisi dan tiada lagi masa yang terbuang begitu sahaja.....


Hujung minggu ni pula akan ke Vietnam..... Doakan perjalanan kami semua ye.... Doakan juga segala urusan kami dipermudahkan Allah...InsyaAllah...


Sampai jumpa lagi....