Thursday, May 13, 2010

Terkini utk tahun ini.....

Alhamdulillah....
Setelah sekian lama tidak manaipkan apa2 di ruangan ini....
Kesibukan kerja.... tumpuan beralih arah... urusan keluarga....
antara halangan yang tidak memungkinkan ruang waktu utk ruangan ini....

Hari ni aku kembali....
mencoret sedikit kata...
buat semangat pada diri sendiri.....

Hari ini secara tiba-tiba terkenang satu kisah yang dibaca dalam emel yang dihantar oleh seorang sahabat berkait rapat dengan keikhlasan.

Kiranya bekerja di organisasi sering kedengaran penindasan berlaku kepada yg ikhlas bekerja umpamanya... tidak mendapat kenaikan pangkat dan anjakan gaji kerana ramai kaki bodek dan kaki ampu.... membuatkan orang yang ikhlas bekerja jadi hilang minat utk memberikan perkhidmatan yang terbaik.... akibat kekecewaan dan rasa tidak dihargai.

Tapi antara sedar dan tidak... Allah telah membalas keikhlasan hati kita bekerja tersebut dengan ganjaran yang lebih baik lagi dari kenaikan pangkat dan gaji tersebut. Mungkin kita diberikan hati dan kehidupan yang tenang dengan kehidupan keluarga yang aman bahagia... itu yang lebih penting....kerana satu ayat yang pernah dibaca tapi tak ingat di mana... Allah memberikan ganjaran kepada mereka yang ikhlas walaupun mereka tidak memintanya, kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya... seumpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya....

Kita harus ingat.... manusia umumnya berat sekali untuk mengucapkan terima kasih dan memohon kemaafan... dan jarang sekali bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah...

Jadi, mulai hari ni berhentilah mengharap balasan atas setiap kebaikan yg telah dilakukan... adalah lebih baik kita mensyukuri nikmat kurniaan Allah dan melakukan yang terbaik utk diri kita, negara, bangsa dan agama....semoga setiap titis keringat yang dicurahkan untuk kemajuan negara, bangsa dan agama itu akan diberkati Allah....amin..

No comments: