Wednesday, February 13, 2013

Doa dan terus berdoa....


Alhamdulillah...syukur kehadrat Allah kerana diberikan ruang dan peluang untuk terus bernafas di bumiNya.

Pada 31 Januari 2013, saya telah mengikuti satu Program Bulan Dakwah Peringkat Negeri Selangor bertempat di Dewan Seminar Utama, Masjid Shah Alam anjuran Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Selangor.

Program Wacana Minda yang saya hadiri ini bertajuk "Doa Keutamaan dan Kepentingan Dalam diri Mukmin" disampaikan oleh Y. Bhg Dr Haji Roslan bin Mohamad.

Jom kita kongsi apa yang disampaikan oleh Y Bhg Dr Haji Roslan....

Doa dari segi istilah merupakan permintaan dan permohonan kepada Tuhan. Dalam pandangan syarak pula, doa ialah rintihan dan munajat bersifat ketundukan terhadap Allah. Doa merupakan sendi utama dalam pelaksanaan ibadat seseorang terhadap Allah yang merupakan otak kepada ibadah.

Doa dalam pandangan agama dapat disimpulkan sebagai roh kepada Ad-Din keseluruhannya.
*  adalah bekalan bagi orang muttaqin
*  tanda/bukti bagi orang yang tunduk dan patuh kepada Allah
*  Al-Fatihah mengandungi doa secara keseluruhannya melalui 7 ayat
*  Perkataan "Alhamdulillah" dalam Al-Fatihah adalah muqadimah kepada doa

Menurut para ulamak, doa adalah:

*  suatu rintihan hati kepada Allah melahirkan kelemahan diri sendiri dan amat berhajat kepada Allah.

*  Doa adalah petanda betapa hati amat mengharap sesuati dari Allah. Jesteru doa akan bermula dengan hati yang ikhlas akan mempercepatkan penerimaan oleh Allah.

*  Doa bersamaan sifat tawakal dan isti'anah (memohon pertolongan) kepada Allah.


Kelebihan berdoa:

* tidak ada satu amalan yang paling mulia bagi Allah kecuali doa (At-Tirmizi)

* Selemah-lemah manusia adalah yang lemah dalam berdoa & sebakhil-bakhil manusia adalah yang bakhil dalam memberikan ucapan salam (Ibn-Hibban)

* Tidak akan tertolah takdir sesuatu melainkan dengan doa (Ibn- Majah)

* Sesungguhnya Allah Maha hidup lagi Maha Mulia. Allah malu terhadap hambaNya yang kuat mengangkat tangan kepadaNya lalu tidak mendapat apa-apa dariNya (At-Tirmizi & Abu Daud)

* Allah akan turun setiap malam ke langit dunia pada sepertiga malam lalu berfirman "sesiapa yang berdoa kepadaku, pasti aku akan menerima doanya, sesiapa yang bermunajat akan aku tunaikan dan sesiapa yang memohon keampunan akan aku ampuninya. (al-Bukhari & Muslim).

Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang memerintahkan hamba Allah berdoa, antaranya :

Surah Maryam ayat  48-49
Surah Al-Baqarah ayat 186
Surah Al-Anbia' ayat 83-84, 87-88 dan 90
Surah As-Sajdah ayat 16-17
Surah Al-Kahfi ayat 28
Surah Yunus ayat 9
Surah Ibrahim ayat 39-40
Surah Al-Naml ayat 62
dan beberapa surah lain lagi...

Contoh doa:

Doa keluar rumah - supplication for leaving the house...great for when we are meeting a lot of people and we need perlindungan dari ditipu dan menipu dan tertipu...

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَّلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَىَّ

"Ya Allah, aku berlindung denganMu supaya tidak sesat atau disesatkan, menyeleweng atau diselewengkan, berbuat aniaya atau dianiayakan, bodoh atau diperbodohkan ke atasku".
...
"O Allah, I seek refuge in You from misleading or being misled or oppressing or being oppressed or from being ignorant or bearing the result of ignorance".

Abu Dawood /Tarmizi

 
 
 
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamau mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al-Baqarah: 186)
 
 
Teruskan berdoa.... Semoga kita menjadi hamba Allah yang disayangiNya.... mendapat tempat di SyurgaNya.... InsyaAllah...

No comments: