Monday, December 6, 2010

Coklat Tidak Menggemukkan

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Assalamualaikum w.b.t..

Hari ini dapat satu pek coklat dari kawan baik saya.... Kemudiannya bagi la kat kawan-kawan lain rasa sama... tak elok la kan kedekut..... kalau dah buat keje bleh sesamer takkan makan coklat sorang2 kan....tapi ramai yang mengelak... malu ker...?? Rupanya takut GEMUKKKKK.... taknak sudah...lagi bagus boleh saya makan banyak (cam tak ikhlas je nak bagi...hehehehe)

Memang hakikatnya ramai wanita menghindari coklat kerana menganggap coklat menyebabkan kegemukan. Lazatnya coklat memang menggoda lidah. Namun, bagi kebanyakan wanita, makanan yang sering dijadikan hadiah percintaan itu, dianggap boleh merosakkan diet, menambah lemak dan menyebabkan kegemukan.

Seboleh mungkin coklat cuba dihindari. Padahal menurut pakar nutrisi, coklat tidak perlu dihindari kerana tidak menyebabkan kegemukan. Pada dasarnya coklat hanya mengandung lemak yang tidak berpotensi menjadi timbunan lemak di dalam tubuh. Lemak dalam coklat yang disebut coccoa butter dicerna lebih lambat dan diserap lebih sedikit oleh tubuh. Selain tidak menyebabkan gemuk, coklat juga tidak menimbulkan masalah kolesterol dalam darah.

Coklat juga mempunyai beberapa manfaat untuk kesihatan. Di antaranya:

Memberi ketenangan, makan coklat boleh membuat tubuh serta fikiran menjadi lebih rileks dan tenang. Efek tenang ini ditimbulkan dari theobromine yang terdapat dalam coklat. Terdapat juga bahan aktif lain dalam coklat yang memberi efek mensimulasikan sel saraf, sehingga menimbulkan rasa rileks dan membuat mood atau perasaan menjadi lebih baik sehingga dapat melakukan apa saja kegiatan dengan lebih bersemangat.

Sihatkan pembuluh darah, bahan aktif lain yang juga terdapat dalam coklat adalah polyphenol. Bahan ini berkhasiat sebagai antioksidan yang mampu melindungi pembuluh darah dari efek radikal bebas yang boleh mengakibatkan terjadinya arteroskleriosis atau penyumbatan pembuluh darah.

Kebanyakan coklat yang dijual, kandungan lemaknya sudah diganti dengan lemak haiwan. Selain itu, untuk meningkatkan cita rasa, coklat-coklat itu diberi bahan tambahan, seperti susu, kekacang, gula dan sebagainya.

Bahan-bahan tambahan itulah yang menyumbang kepada peningkatan jumlah kalori dalam coklat. Hal itu juga yang menyebabkan ramai yang berpendapat makan coklat boleh menggemukkan. Ada juga yang beranggapan bahawa coklat menyebabkan ketagihan sehingga mendorong seseorang untuk makan coklat lebih banyak lagi.

Namun sebesar mana pun kalori yang terdapat dalam coklat, sebenarnya tidak menyumbangkan kepada masalah kegemukan. Kegemukan itu sendiri sebenarnya wujud disebabkan gaya hidup dan pola makan sehari-hari dan bukannya kerana kesukaan terhadap coklat.

Oleh sebab coklat memang menyumbangkan sejumlah kalori bagi mereka yang gemar makan coklat dan sedang berusaha menurunkan berat badan, tidak ada salahnya juga untuk mengurangkan jumlah pengambilan coklat.

Namun, apa yang paling penting adalah mengatur pola makan yang tepat serta bersenam secara teratur agar berat badan dapat dikurangkan. Jadi kita tidak perlu lagi menghindari coklat yang selama ini menjadi kegemaran kita.

Jom makan coklat.....

No comments: