Thursday, December 9, 2010

Percaya diri atau Sombong....

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Assalamualaikum w.b.t..

Syukur Alhamdulillah diberikan Allah kesempatan menimba ilmu melalui kursus yang dihadiri.... Jadi kesempatan yang terluang ini ingin berkongsi ilmu yang diperolehi bersama rakan-rakan berkenaan Percaya Diri @ Sombong... Semoga kita mendapat sedikit manfaat daripadanya....

Dalam kehidupan seharian kita pasti bertemu orang yang sangat percayakan diri serta orang-orang yang sombong. Orang yang percaya diri biasanya mudah bergaul dengan orang ramai, sedangkan orang yang sombong biasanya malas didekati oleh sesiapa pun. Namun begitu ramai yang keliru tentang kedudukannya di mana. Sombongkah aku atau aku ini tergolong dikalangan orang yang percaya diri.....

Berikut merupakan tips untuk membezakan antara orang sombong dan percaya diri:

1. Orang sombong menganggap dirinya lebih tinggi dari orang lain. Sedangkan orang yang percaya diri percaya bahawa dirinya memiliki keunikan dan kelebihan sebagaimana yang dianugerahkan kepada setiap orang.

2. Orang sombong seolah-olah selalu tahu apa yang paling baik untuk orang lain. Sedangkan orang yang percaya diri selalu terbuka tentang pendapatnya terhadap orang lain.

3. Orang sombong biasanya tajam terhadap orang yang ia lihat sebagai saingan. Orang yang percaya diri sudah lahir dengan kemampuan untuk bersaing.

4. Orang sombong sukar/bahkan tidak pernah mengakui kesalahan mereka. Orang percaya diri tidak takut untuk mengaku bahawa ia melakukan kesalahan.

5. Orang sombong biasanya suka jika orang lain melakukan kesalahan sementara mereka yang percaya diri suka membantu orang menghadapi kesalahan yang mereka buat.

6. Orang Sombong biasanya sangat peduli dengan pendapat orang lain terhadap dirinya. Sedangkan orang percaya diri tidak terlalu peduli dengan pendapat orang lain terhadap dirinya, khususnya jika tidak siap dengan tentangannya. Penting untuk memastikan bahawa dirinya tidak hanya siap secara profesional untuk mengambil tentangan yang lebih besar, tetapi juga kehidupan personal juga mesti disiapkan untuk tuntutan baru tersebut.

7. Orang sombong biasanya suka membanggakan dirinya, sedangkan mereka yang percaya diri cenderung untuk diam.

CARA PERCAYA DIRI TANPA BERUBAH MENJADI SOMBONG

Memperbaiki penampilan tanpa maksud bahawa orang lain akan memuji kerana perubahan tersebut. Lakukannya kerana anda tahu bahawa anda harus mengeluarkan sisi terbaik dari diri anda.

Berusahalah untuk senyum kepada semua orang sebagaii ungkapan hati anda yang paling dalam, bukan senyum kerana orang boleh terpesona dengan senyuman anda. Senyuman tulus adalah lambang percaya diri dan label terbaik kepada orang lain bahawa anda adalah orang baik yang boleh dijadikan teman yang baik.

Luangkan sedikit waktu untuk bertanya khabar kepada teman dan orang sekitar anda. Lakukannya dengan tulus dan tunjukkan bahawa anda melihat mereka sebagai orang-orang yang anda hargai tak kira siapapun dan apa pun kedudukan mereka.

Untuk menjadikan diri sebagai orang yang percaya diri, anda perlu terus menginformasikan diri tentang apa yang terjadi di sekitar anda. Mengikuti perkembangan semasa dalam dan luar negara dan bukan sekadar gosip artis semata2. Ini membantu anda percaya diri jika terlibat dalam perbualan atau perbincangan dengan sesiapa saja.

Jangan berpuas hati berada dalam lingkungan kecil milik anda. Seboleh mungkin luaskan pergaulan. Jangan pula terlalu memilih teman, tetapi pilih lah teman dari segala kalangan. Melihat dunia dari segala perspektif boleh mambantu anda untuk menjadi percaya diri tanpa menjadi sombong kerana anda tahu di dunia ini masih punya banyak kesulitan.

RAmai orang yang tidak percaya diri kerana melihat akan kelemahan dirinya. Dan ramai pula yang menjadi sombong kerana merasakan apa yang mereka miliki lebih dari orang lain. Padahal inti kesyukuran ialah menyedari bahawa semua itu berasal dari Allah semata. Allah boleh mengambilnya bila-bila masa sahaja. Kerana itu tidak ada yang perlu disombongkan. Dengan keunikan diri anda, anda boleh menjadi diri sendiri dan berusaha memberi yang terbaik.

Oleh yang demikian, marilah kita mengubah cara pandangan kita terhadap dunia. Jika fikiran kita sudah terbentuk, ia akan tercermin dari gerak geri, kata-kata dan perlaku kita. Semoga kita mampu menghindari sifat sombong dan dapat menjadi orang yang percaya diri yang terbaik di sisi Allah. InsyaAllah...

No comments: