Friday, December 17, 2010

Susu Ibu Mujarab Untuk Sakit Mata

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~
Assalamualaikum w.b.t..

Hari ni baru teringat nak kongsi satu info ni.... tentang salah satu kebaikan Susu Ibu.... Susu ibu sebagai rawatan alternatif untuk sakit  mata..... menarik kan....

'Conjunctivitis' atau lebih dikenali sebagai sakit mata adalah sejenis jangkitan mata yang mudah untuk berjangkit. Mata menjadi merah, dipenuhi tahi mata, dan sukar untuk membuka mata. Ini dialami sendiri oleh saya ketika menghadiri Kursus Transformasi Bina Insan di Tekam pada 21-24 Disember 2009 yang lalu..... Betapa sukarnya untuk menjalankan aktiviti dengan mata yang sakit tu.... asyik bertahi mata... buka je rasa pedih... dah la gitu... banyak pula aktiviti yang perlu dilunaskan.... memang boleh mendapat pelepasan dari fasilitator untuk tidak menyertai kerana sakit mata.... tapi kerana banyak aktiviti yang menarik yang bersesuaian dengan minat saya yang sukakan aktiviti lasak ni terpaksa lah dikuatkan juga semangat untuk menyertai semua aktiviti yang dijalankan.....


Rakan-rakan kursus mencadangkan supaya menitikkan setitis susu ibu ke mata sebagai penawarnya.... mujur dikalangan peserta kursus tersebut masih ada ibu muda yang menyusu anaknya.... boleh la saya minta sedikit untuk dijadikan ubat kepada mata saya. Walaupun pada  mulanya perasaan takut dan tidak percaya akan rawatan tersebut berleluasa di hati dan fikiran.... takut langsung tak nampak (buta) nanti camne...adoyaiiiiiiiii....

Demi tidak menghampakan rakan-rakan yang memberikan petua tersebut, saya mencubanya juga.... Hasilnya amat menakjubkan.... sekali titis sahaja pada malamnya...keesokan paginya mata saya dah kembali pulih seperti sedia kala.... hebatnya.... Begitu lah keajaiban susu ibu....

Caranya... titiskan sedikit air susu ibu secara langsung ke permukaan mata. Angkat kelopak mata untuk membantu air susu ibu beredar di bawahnya. Teruskan rawatan ini lebih kurang 3 kali sehari sehingga  jangkita mata telah dibersihkan. Jika gejala ini berlarutan, mungkin anda memerlukan nasihat doktor yang lebih pakar dan mungkin sakit mata anda bukanlah sakit mata biasa....hehehe

Dari pembacaan saya di majalah dan internet ada menyatakan antibodi di dalam air susu ibu iaitu immunoglobulin, mencegah bakteria dari melekat pada permukaan mata. Ini menyebabkan pertumbuhan bakteria terhalang dan membantu untuk menamatkan jangkitan mata. 

Oleh itu, kepada rakan yang mendapat sakit mata di masa akan datang, boleh lah mencuba cara ini. Semoga mata kita sentiasa berseri dan bersinar tanpa gangguan lagi....


Ucapan terima kasih kepada Puan Rafniza yang telah memberikan sedikit susu kepada saya untuk dijadikan penawar tersebut. Dan terima kasih juga kepada semua rakan yang memberi pelbagai petua untuk memulihkan sakit mata saya. Semoga Allah memberkati kehidupanmu wahai sahabat sekalian. Amin.

1 comment:

Hairunissa Jopri said...

Sharing y menarik.Time kasih admin.
Jemput singgah k blog sy
http://hairunissajopri.blogspot.com/2013/11/stok-susu-berkurang.html?m=1

Nissa
0193584312